وبـنوش ( حسن ملائی )

شعر - ادبیات داستانی -  فلسفه - سینما - تئاتر - موسیقی - نقاشی

معرفی کتاب کژ نگریستن - نوشته اسلاوی ژیژک - ترجمه ی مازیار اسلامی - صالح نجفی

یکشنبه بیستم مهر ۱۴۰۴
حسن ملائی ( شاعر )

تصویر روی جلد کتاب کژ نگریستن

کتاب «کژ نگریستن» (Looking Awry) اثر اسلاوی ژیژک، فیلسوف و روان‌کاو اسلوونیایی، در واقع یک مقدمهٔ غیررسمی و هنرمندانه به نظریات ژاک لاکان است. این اثر با نگاهی نو و متفاوت، مفاهیم پیچیدهٔ روان‌کاوی لاکانی را از طریق فرهنگ عامه، سینما، ادبیات و رسانه‌ها بررسی می‌کند. در این کتاب، ژیژک تلاش می‌کند تا نشان دهد چگونه مفاهیم روان‌کاوی در زندگی روزمره و فرهنگ معاصر بازتاب می‌یابند.

ژیژک در این کتاب از روشی غیررسمی و بازیگوشانه برای توضیح مفاهیم استفاده می‌کند. او با ارجاع به فیلم‌ها، داستان‌ها و فرهنگ عامه، مفاهیم پیچیدهٔ روان‌کاوی را به زبانی ساده و قابل فهم ارائه می‌دهد. این روش به خواننده کمک می‌کند تا مفاهیم نظری را در زمینه‌های ملموس و آشنا درک کند.

شعری از سعدی یوسف - ترجمه و بازنویسی از حسن ملائی

دوشنبه چهاردهم مهر ۱۴۰۴
حسن ملائی ( شاعر )

عکسی از سعدی یوسف

( این یک ترجمه ی نظیر به نظیر کلمات نیست و من هدفم بازآفرینی حال‌وهوای صمیمی، ملموس و عاطفی شعر سعدی یوسف است، لذا ترجیح دادم آن را به محاوره‌ ترجمه کنم . )

امشب انگاری توی هِندم...
این دیگه بارون موسمیه، نه؟
دستمو دراز می‌کنم،
یه دو سانتی ، پنجره رو باز می زارم،
یه گوشه از پرده رو کنار می‌زنم ،

وجدان در اقتصاد بقا : تحلیل طبقاتی و اخلاقی فیلم « علت مرگ نامعلوم »  از منظر دیوید هاروی

یکشنبه سیزدهم مهر ۱۴۰۴
حسن ملائی ( شاعر )

فیلم «علت مرگ نامعلوم » روایتی تراژیک از گروهی مسافر ( که همگی آدم های محتاجی هستند ) است که در مسیر سفر، با جسد مردی و کیسه‌ای پر از دلار از او روبه‌رو می‌شوند. در ظاهر، فیلم داستانی اخلاقی درباره‌ی وسوسه، وجدان و انتخاب است، اما از نگاه دیوید هاروی، این اثر بازتابی از بحران اخلاقی در بطن نظام نئولیبرالیستی است که در آن انسان‌ها تحت فشار فقر و نابرابری، مجبور به انتخاب‌های غیراخلاقی می‌شوند. تحلیل بر این اصل استوار است که «اخلاق فردی نمی‌تواند در خلأ ساختار اقتصادی فهمیده شود». از این منظر، مسافران فیلم نه نماد شر، بلکه قربانیان ساختارهای ناعادلانه‌ی سرمایه‌داری پیرامونی هستند.

شعری از سعدی یوسف - ترجمه و تألیف از حسن ملائی

شنبه دوازدهم مهر ۱۴۰۴
حسن ملائی ( شاعر )

عکسی از سعدی یوسف

( این یک ترجمه ی نظیر به نظیر کلمات نیست و من هدفم بازآفرینی حال‌وهوای صمیمی، ملموس و عاطفی شعر سعدی یوسف است، لذا ترجیح دادم آن را به محاوره‌ ترجمه کنم . )

یه درختی هست
خودمم نمی‌دونم چی باید صداش کنم

می‌کوبه به خاک و خل رو پنجره ...

شاخه‌هاش که لُخت شدن،
انگاری یه فلز عجیب و غریبن
مثه انگشتای یه دوستی که دیوونه شده ...

...

پیشنهاد دیدن فیلم داستانهای وحشیانه

شنبه دوازدهم مهر ۱۴۰۴
حسن ملائی ( شاعر )

پوستر فیلم داستان های وحشیانه

فیلمی در ژانر کمدی سیاه است که در سال ۲۰۱۴ منتشر شد. از بازیگران آن می‌توان به ریکاردو دارین اشاره کرد. این فیلم از جمله نامزدهای رقابت در بخش جایزه اسکار بهترین فیلم بین‌المللی در هشتاد و هفتمین دوره جوایز اسکار بود. قصه‌های وحشیانه دارای شش اپیزود کاملاً مستقل است که تنها یک ارتباط معنایی با هم دارند. در این فیلم، زیفرون در قالب شش داستان، شخصیت‌هایی را نشان می‌دهد که در مرز بین تمدن و توحش به‌سر می‌برند. تأکید بیشتر فیلم بر مسائل و اتفاقات عادی و کوچکی است که با یک تصمیم اشتباه تبدیل به بحران‌های بزرگ می‌شوند. این داستان‌ها در بوئنوس آیرس، پایتخت آرژانتین، و حومه این شهر اتفاق می‌افتند و به موضوعاتی مانند خیانت در عشق، سنگینی گذشته، تراژدی‌هایی در زندگی روزانه و پرتگاه‌های اخلاقی انسان می‌پردازند.

«رمان گیاهخوار و بازنمایی خشونت چندلایه: از اجبار تا مقاومت» منتقد: حسن ملائی

یکشنبه ششم مهر ۱۴۰۴
حسن ملائی ( شاعر )

تصویر جلد کتاب

چکیده

رمان «گیاهخوار» (۲۰۰۷) نوشته‌ی هان کانگ یکی از مهم‌ترین آثار ادبی معاصر کره‌ی جنوبی است که با تمرکز بر بدن، میل و مقاومت، به بررسی شکل‌های آشکار و پنهان خشونت در جامعه‌ی مدرن می‌پردازد. داستان از سه زاویه دید روایت می‌شود: همسر، شوهر خواهر و خواهر، که هر یک لایه‌ای از خشونت خانوادگی، اجتماعی و نهادی را آشکار می‌سازند. برای فهم این خشونت چندلایه، این مقاله از سه چارچوب نظری بهره می‌گیرد:

  • نظریه‌ی ژیژک درباره‌ی خشونت عینی، نمادین و ساختاری،
  • تحلیل فوکو از بدن و قدرت انضباطی،
  • و نظریه‌ی باتلر درباره‌ی هنجارسازی جنسیت و امکان مقاومت.

شعری از سعدی یوسف - ترجمه و بازنویسی از حسن ملائی

چهارشنبه دوم مهر ۱۴۰۴
حسن ملائی ( شاعر )

عکسی از سعدی یوسف

برای این پاییزی که داره می‌گذره

ـ توو آخرین برگاش ـ

توو نم نم بارونش ، باد یه چیزایی رُ زمزمه می‌کنه.

من حرفاشو ُ می‌شنُوَم،

چیزایی که با خودش میاره رو لمس می‌کنم.

حتی مژه‌هامو می‌زنم توی موجاش.

خلاصهء نقد و بررسی هایکوهای حسن مُلائی در کتاب «آشیانهء خالی» - منتقد : استاد مسیح طالبیان

سه شنبه یکم مهر ۱۴۰۴
حسن ملائی ( شاعر )

تصویر جلد کتاب آشیانه خالی


در بررسی هایکوهای حسن مُلایی در کتاب ( آشیانهء خالی) معیارهای زیر مورد توجه قرار گرفته ، البته هر منتقدی می‌تواند با معیارهای خاص و متناسب با زیبایی‌شناسیِ منظور نظر خود وارد بحث شود :

- متن مُهر دوران و زمان، دورانی که هایکونویس در آن زیست می‌کند ، برخود داشته باشد

- متن باید دارای روح و جان و رَمَق باشد

- یکی ( حضور ) در لحظه و یا بیان در زمان حال حاضر، و بخاطر داشتن اینکه هایکو روایت و داستان نیست، بلکه متن باید روایت و داستانی را در ذهن خوانندهء متن(متناسب با زیست فرهنگی خواننده) خلق کند.